Cristin-prosjekt-ID: 456228
Sist endret: 28. januar 2016, 15:47

Cristin-prosjekt-ID: 456228
Sist endret: 28. januar 2016, 15:47
Prosjekt

Lived Democracy in School

prosjektleder

Kjellrun Hiis Hauge
ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Pedagogiske fag • Fagdidaktikk

Emneord

Flerkulturalitet • Danning • Demokrati

Kategorier

Prosjektkategori

  • Anvendt forskning
  • Grunnforskning

Kontaktinformasjon

Tidsramme

Avsluttet
Start: 30. januar 2013 Slutt: 30. januar 2018

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Lived Democracy in School

Populærvitenskapelig sammendrag

Prosjektet studerer hvordan demokrati leves og læres i skolen. Spesielt tar prosjektet for seg hvordan klasseromsdiskusjoner om samfunnsspørsmål kan legge til rette for demokratisk danning, og hvordan slik danningsutvikling påvirkes av kulturelle betingelser. Sosiale og samfunnsmessige temaer hentet fra elevenes nærmiljø vil bli brukt for å katalysere klasseromsdiskusjoner og læringssituasjoner. Vi studerer hvordan elevers nære forhold til diskusjonstemaet påvirker deres engasjement, læreprosesser og for identitetsforming. Elevengasjement og potensialet for demokratisk danning sees avhengig av kulturelle betingelser i klasserommet, inkludert interkulturalitet, takhøyde for motstridende meninger og forholdet til eget nærmiljø. Samtidig som vi studerer hvordan elevenes argumentasjon er kunnskapsbasert, vil vi søke innsikt i hvordan debatten og engasjementet gir grunnlag for faglig læring. Prosjektets fokus på elever som kritiske ansvarlige borgere, deres demokratiske danning, kan bidra til å knytte bånd mellom skole og samfunn og kan styrke skolens bidrag til et integrert og demokratisk samfunn.

Vitenskapelig sammendrag

The project studies how democracy is lived and learned in education. In particular, it studies how classroom discussions on societal issues can promote democratic Bildung, and what are the cultural conditions for such development. Societal and social topics in the students’ local community are used to catalyze classroom discussions and learning situations. We will investigate how the students’ close connection to the issue at hand influences engagement, learning processes and identities in the making. Student engagement and the potential for democratic Bildung also depend on cultural conditions at work in classrooms, including inter-culturality, allowance of a multiplicity of views and interconnectedness with the local community. We study how students’ engagement is factual and how discussion and engagement generate content learning. The project’s focus on students’ democratic capabilities and critical citizenship can support connections between school and society and will benefit schools’ contribution to an integrated and democratic society.

Metode

Through qualitative and quantitative studies we wish to learn how democracy is lived and learned by students in lower secondary classrooms. The epistemology of the project is rooted in critical pedagogy and embraces critical civic education, critical mathematical education and critical reflection in general. Since the project highlights risk issues because of its unpredictable nature, the project is also inspired by the philosophy of post-normal science, developed by Funtowicz and Ravetz (1993). Post-normal science is characterized by uncertain knowledge supporting complex societal issues where stakes are high. Funtowicz and Ravetz argue that science in such situations cannot be complete in the sense that value-free science can feed decision makers with answers that generate the “best decisions” (Funtowicz & Ravetz, 1990; 1993). Rather, the citizen needs to be engaged in evaluating the relevance of a scientific approach and to ensure that various value aspects are addressed. Perspectives from post-normal science aid us in understanding reliability aspects of science-based risk assessments and how non-experts (including students) can express critical questions. Our understanding of lived democracy  will naturally affect what we look for in our studies. However, throughout the whole project we will revisit our description and further develop the concept. We see the interchange between concept development, analyses of classroom activities, recent democratic theory and analyses of policy documents as valuable and necessary.

Methods relevant for the research areas are diverse, ranging from qualitative to quantitative classroom studies, which also can be basis for comparative studies. Scenario building can be one way of developing teaching contents for facilitating discussion (see next heading). Discourse analysis is central as it will provide insights in students’ agency and their capabilities related to discussion and dialogue. The research design will both be based on observation studies and cooperation with teachers. One type of such cooperation will be through professional pairs, which consists of one researcher and one teacher investigating the concept of lived democracy and learning processes through developing teaching cycles together. The research areas will be studied from a range of disciplinary stances and with a variety of methodologies and designs. By analyzing national policies and local practices we will have a special focus on multicultural education, in particular communicative practices in classrooms and the role of the school in local communities. Theoretical developments are relevant as well. Together, the approaches will explore lived democracy and assist in developing a definition of the concept.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Kjellrun Hiis Hauge

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet
Aktiv cristin-person

Lisa Steffensen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet

Ragnhild Hansen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet

Marianne Presthus Heggen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet

Solvejg Jobst

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 5 av 12 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Students’ expressed capabilities related to risk.

Hauge, Kjellrun Hiis. 2014, Quaderni di Ricerca in Didattica. HVLVitenskapelig artikkel

Utfordringer med risikovurderinger - eksempler knyttet til fiskekvoter og åpning av nye petroleumsområder.

Hauge, Kjellrun Hiis. 2015, Årskonferanse FEK. HVLVitenskapelig foredrag

Uncertainty in texts about climate change: A critical mathematics education perspective.

Hauge, Kjellrun Hiis; Barwell, Richard. 2015, Proceedings of the International Mathematics Education and Society Conference. UOTTAWA, HVLVitenskapelig artikkel

Reflections on uncertainty aspects in a student project on traffic safety.

Hauge, Kjellrun Hiis; Herheim, Rune. 2015, HVLVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Students’ capabilities on discussing risk – a classroom study.

Hauge, Kjellrun Hiis. 2015, Seminar on Lived Democracy. HVLVitenskapelig foredrag
1 - 5 av 19 | Neste | Siste »