Cristin-prosjekt-ID: 534899
Sist endret: 19. desember 2023, 14:14

Cristin-prosjekt-ID: 534899
Sist endret: 19. desember 2023, 14:14
Prosjekt

DIDAKTISKE OG HISTORISKE PERSPEKTIVER PÅ FAGGRUPPEN PRAKTISKE OG ESTETISKE FAG

prosjektleder

Bjørg Oddrun Hallås
ved Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Høgskulen på Vestlandet

Klassifisering

Emneord

Kunst og håndverk • Kroppsøving • Mat og helse • Musikk

Tidsramme

Aktivt
Start: 1. september 2016 Slutt: 1. september 2030

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

DIDAKTISKE OG HISTORISKE PERSPEKTIVER PÅ FAGGRUPPEN PRAKTISKE OG ESTETISKE FAG

Vitenskapelig sammendrag

Prosjektet DIDAKTISKE OG HISTORISKE PERSPEKTIVER PÅ FAGGRUPPEN PRAKTISKE OG ESTETISKE FAG er frittstående, på tvers av institusjoner, på tvers av fagmiljø og på tvers av profesjoner.

Formål: Kontekstualisere bakgrunn for og situasjonen til de Praktiske og  Estetiske fagene (også formulert historisk som: praktisk-estetiske eller praktisk estetiske) i norsk skole og lærerutdanning med sikte på å løfte faggruppen som eget forskningsfelt. Prosjektet tar særlig tak i didaktiske og historiske perspektiv på faggruppen.

Målet er å løfte faggruppen som forskningsfelt i skole og lærerutdanning.

De praktiske og estetiske fagene i grunnskolen benyttes som benevnelse på skolefagene: kunst og håndverk, mat og helse, kroppsøving og musikk. Felles for disse fagene er at de i tillegg til å utvikle praktiske ferdigheter går inn i en teoretisk og historisk dannelsestradisjon hvor kombinasjon av praktisk og teoretisk kunnskap utgjør fagenes egenart. Opplæringen i de praktiske og estetiske fagene kjennetegnes blant annet av stor grad av elevsentrering og elevmedvirkning i undervisningen, og med elevenes egenaktivitet som et viktig metodisk prinsipp.

Relevans:

Fler forskningsmiljø arbeider med dene faggruppen i grunnopplæring og i høyere utdanning i Norge.

I norsk politikk skrives og snakkes det om faggruppen.

I grunnopplæringen og utdanningsfeltet nevnes faggruppen, men med noe ulik benevnelse.

I debatter, styringsdokumenter og publiseringer nevnes fagene som gruppe.

Ingen har hittil definert eller avklart den historiske kontekstualiseringen av faggruppen, dens historie og hvorfor og hvordan disse fagene fremstår som egen gruppe. Dette forskningsprosjektet er et nasjonalt nybrottsarbeid som arbeider med dette.

Metode

Kvalitative dybdeintervju

Dokumentanalyse

prosjektdeltakere

prosjektleder

Bjørg Oddrun Hallås

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet

Jorunn Spord Borgen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for kunstfag ved Høgskulen på Vestlandet

Njål Vindenes

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for kunstfag ved Høgskulen på Vestlandet
Aktiv cristin-person

Eli Kristin Aadland

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet

Eli Heldaas Seland

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Administrasjon ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 5 av 5

Resultater Resultater

Hva kjennetegner utdanningsveier til kroppsøvingslærerprofesjonen? En gjennomgang av utdanningsinstitusjonenes nettbaserte informasjon.

Farestveit, Camilla Helene Hallås; Engelsrud, Gunn; Hallås, Bjørg Oddrun. 2023, Journal for Research in Arts and Sports Education. HVLVitenskapelig artikkel

Karakterer i kroppsøving er ikke irrelevant.

Engelsrud, Gunn; Gyring, Jakob; Sæle, Ove Olsen; Hallås, Bjørg Oddrun; Borgen, Jorunn Spord. 2022, Forskersonen.no. USN, HVLKronikk

Kroppsøving i skolen.

Borgen, Jorunn Spord; Hallås, Bjørg Oddrun; Moen, Kjersti Mordal; Løndal, Knut; Engelsrud, Gunn Helene; Gjølme, Egil Galaaen. 2022, Webinar med påmelding . UIT, USN, OSLOMET, NTNU, HVLVitenskapelig foredrag

Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019.

Løndal, Knut; Borgen, Jorunn Spord; Moen, Kjersti Mordal; Hallås, Bjørg Oddrun; Gjølme, Egil Galaaen. 2021, Journal for Research in Arts and Sports Education. HINN, USN, OSLOMET, NTNU, HVLVitenskapelig oversiktsartikkel/review

Lærerspesialiststudenter i kroppsøving sine refleksjoner rundt sitt pedagogiske credo.

Sæle, Ove Olsen; Hallås, Bjørg Oddrun; Leirhaug, Petter Erik; Arnesen, Trond Egil; Loftesnes, Jan Morten. 2021, Kroppsøvingskonferansen. NIH, HVLVitenskapelig foredrag
1 - 5 av 35 | Neste | Siste »