Sammendrag
Norske museer har en rolle som demokratiseringsinstitusjoner, med blant annet
mål om å gjennomføre dialogbaserte og medvirkende undervisningsopplegg.
Kapitlet tar utgangspunkt i dramaforløpet Gundell Olsdatter, utviklet i 2014–15
ved Steilneset minnested i Vardø tilknyttet Varanger Museum. Prosjektet
fokuserer på elevenes mulighet til medvirkning og involvering i dramaforløpet,
sett i sammenheng med filosof Carl Cohens tre demokratidimensjoner: bredde,
dybde og omfang. Kapitlet analyserer og drøfter hvordan man
med dramaforløp som ramme kan tilrettelegge for samskaping i museal formidling
og slik bidra til å gjøre formidlingen mer demokratisk og deltakerstyrt.
Funnene viser at enkelte dramakonvensjoner gir dypere form for deltakelse
ved å gi elevene trening i involvering og beslutningstaking. Elevene blir gjennom
dramaforløpet ikke bare tilskuere, men bidragsytere i kunnskaps- og
formidlingsprosessen.
Vis fullstendig beskrivelse