Cristin-resultat-ID: 1537512
Sist endret: 9. januar 2018, 18:26
NVI-rapporteringsår: 2017
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2017

Dramaforløp og samskaping – demokratisk deltakelse i museal formidling

Bidragsytere:
  • Rakel Odette Tetlie

Bok

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2017
Sider: 225 - 238
ISBN:
  • 978-82-450-2143-1

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Teatervitenskap og drama
- Fagområde: Humaniora

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Dramaforløp og samskaping – demokratisk deltakelse i museal formidling

Sammendrag

Norske museer har en rolle som demokratiseringsinstitusjoner, med blant annet mål om å gjennomføre dialogbaserte og medvirkende undervisningsopplegg. Kapitlet tar utgangspunkt i dramaforløpet Gundell Olsdatter, utviklet i 2014–15 ved Steilneset minnested i Vardø tilknyttet Varanger Museum. Prosjektet fokuserer på elevenes mulighet til medvirkning og involvering i dramaforløpet, sett i sammenheng med filosof Carl Cohens tre demokratidimensjoner: bredde, dybde og omfang. Kapitlet analyserer og drøfter hvordan man med dramaforløp som ramme kan tilrettelegge for samskaping i museal formidling og slik bidra til å gjøre formidlingen mer demokratisk og deltakerstyrt. Funnene viser at enkelte dramakonvensjoner gir dypere form for deltakelse ved å gi elevene trening i involvering og beslutningstaking. Elevene blir gjennom dramaforløpet ikke bare tilskuere, men bidragsytere i kunnskaps- og formidlingsprosessen.

Bidragsytere

Rakel Odette Tetlie

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Avdeling for lærerutdanning ved NLA Høgskolen
1 - 1 av 1

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

Drama, teater og demokrati : Antologi I : I barnehage, skole, museum og høyere utdanning.

Sæbø, Aud Berggraf; Eriksson, Stig Audun; Allern, Tor-Helge. 2017, Fagbokforlaget. UIS, HVLVitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1