Cristin-resultat-ID: 1537668
Sist endret: 9. januar 2018, 18:26
NVI-rapporteringsår: 2017
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2017

Lekne føtter i nye roller Barnehagelæreren som igangsetter med barnehagebarn som deltakere i demokratiske prosesser

Bidragsytere:
  • Anette Sofie Bernsen

Bok

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2017
Sider: 125 - 139
ISBN:
  • 978-82-450-2143-1

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Teatervitenskap og drama
- Fagområde: Humaniora

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Lekne føtter i nye roller Barnehagelæreren som igangsetter med barnehagebarn som deltakere i demokratiske prosesser

Sammendrag

Kapittelet retter forskningsfokuset mot barnehagen og de menneskelige og sosiale verdier som skapes i møtepunktet mellom rommet og leken. Jeg viser hvordan de eldste barna i barnehagen engasjeres i demokratiske prosesser i konstruksjonen av et annerledes lekerom for de yngste barna. Tradisjonelt lekemateriell blir i prosessen erstattet med ulike gjenstander og materialer som romlige virkemidler, inspirert av ready-made-tankegang og gjenbruksmaterialer. Barnehagelærerens håndtering av rollen som igangsetter og leder for gruppen med femåringer er fremtredende i prosjektet. Prosjektets demokratiske og teoretiske forankring i demokratiforståelse og filosofi danner sammen med konkrete observasjoner fra gjennomføringen i barnehagen grunnlaget for den faglige diskusjonen.

Bidragsytere

Anette Sofie Bernsen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Avdeling for lærerutdanning ved NLA Høgskolen
1 - 1 av 1

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

Drama, teater og demokrati : Antologi I : I barnehage, skole, museum og høyere utdanning.

Sæbø, Aud Berggraf; Eriksson, Stig Audun; Allern, Tor-Helge. 2017, Fagbokforlaget. UIS, HVLVitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1