Cristin-resultat-ID: 1538760
Sist endret: 11. januar 2018, 13:55
NVI-rapporteringsår: 2017
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2017

Livsfortellingen som demokratisk prosjekt

Bidragsytere:
  • Marit Ulvund

Bok

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2017
Sider: 209 - 224
ISBN:
  • 978-82-450-2143-1

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Teatervitenskap og drama
- Fagområde: Humaniora

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Livsfortellingen som demokratisk prosjekt

Sammendrag

Dette kapitlet diskuterer betydningen av å arbeide performativt med livsfortellinger i klasserommet, og hvordan dette kan bidra til å utvikle demokratiforståelse, styrke medvirkning og gi grunnlag for å diskutere verdier. Undersøkelsen er basert på materiale fra det praksis-ledede doktorgradsPhD prosjektet «Echo Theatre – From Experience to Performance» (Ulvund 2013), som dokumenterer og diskuterer iscenesetting av livsfortellinger i klasserommet. Dette materialet er supplert med teoristudier knyttet til demokrati og kulturell fristilling. Forskningen viser at kommunikasjon og iscenesettelse av livsfortellinger, eksemplifisert gjennom metoden ekkoteater, bidrar til å styrke identitet, refleksjon og selvrefleksivitet hos deltakerne. Ved å være en arena for medvirkning, meningsskaping og forhandling av holdninger og verdier kan en performativ fortellerpraksis bidra til å utvikle demokratiforståelse i klasserommet.

Bidragsytere

Marit Ulvund

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for teater ved Høgskulen i Volda
1 - 1 av 1

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

Drama, teater og demokrati : Antologi I : I barnehage, skole, museum og høyere utdanning.

Sæbø, Aud Berggraf; Eriksson, Stig Audun; Allern, Tor-Helge. 2017, Fagbokforlaget. UIS, HVLVitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1