Sammendrag
Bakgrunn og Erfaring:
Har utdanning som fysioterapeut, og praktisk erfaring fra både kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Har deltatt i og ledet flere forskningsprosjekter, med særlig fokus på digitalisering og eHelse, helsefremming for mennesker med kroniske sykdommer, samt utdanningsforskning med bruk av VR teknologi og studentaktive læringsformer.
Prosjektledelse:
Solstien 3 - Et digitalt læringshus for studentaktive læringsformer (2021-2024): Som prosjektleder for dette HK-DIR finansierte prosjektet, styrte jeg et tverrfaglig initiativ for å utvikle og implementere VR-simulering i 4 utdanningsprogram ved VID vitenskapelige høgskole. Vi utviklet 360-videoer til bruk i VR-headsets samt simulerings- og diskusjonsoppgaver for studentaktivitet i undervisningen. Prosjektet involverte bachelorprogrammene i vernepleie, sykepleie, sosialt arbeid, og ergoterapi på 3 VID campus, og var suksessfullt med tanke på bruk og videreføring av prosjektresultater.
Andre store forskningsprosjekter:
- Doktorgradsprosjekt (2013-2018):
Mitt Ph.D.-prosjekt fokuserte på utvikling, tilpasning og pilotering av "Guidet Egenbeslutning", en eHelse veiledningsmetode for personer med type 2 diabetes i allmennpraksis. Dette arbeidet, som var en del av det større Forskningsrådsfinansierte DiaHealth-prosjektet ledet av Marit Graue ved Høgskulen på Vestlandet (HVL), testet ut en personsentrert veiledningsmodell som har til hensikt å fremme autonomi i behandling og oppfølgingen på fastlegekontor. Resultatene understreker viktigheten av selvbestemmelse, kompetanseutvikling, og indre motivasjon.
- Stor og Sterk - Frisklivssentraler: Jeg var studentforsker i et større forskningsprosjekt som undersøkte effekter av et livsstilsendringsprogram for mennesker med fedme. Dette programmet er nå en del av Frisklivssentralen i Stavanger.
Faglige Interesser:
Mine forskningsinteresser inkluderer eHelse, personsentrert omsorg, veiledning, diabetesbehandling, digital pedagogikk, og implementering av teknologi i helsefaglig utdanning. Jeg har kompetanse innen intervensjonsutvikling, anvendt forskning og forbedring av både behandling, veiledning og oppfølging av mennesker med kroniske sykdommer, samt bruk av teknologi for å sikre studentaktivitet for å bedre utdanning innen helsefag.
Vis fullstendig beskrivelse