Cristin-prosjekt-ID: 2505003
Sist endret: 20. desember 2023, 13:34

Cristin-prosjekt-ID: 2505003
Sist endret: 20. desember 2023, 13:34
Prosjekt

Kickstart på sykehjem - Evalueringsstudien

prosjektleder

Anne Raustøl
ved VID vitenskapelige høgskole

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for helse ved VID vitenskapelige høgskole

Finansiering

  • Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høgare utdanning
    Prosjektkode: PILOT-2019/10006

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Pedagogiske fag

Emneord

Studentaktive læringsformer • sykepleiepraksis • Læringsmodeller

Kategorier

Prosjektkategori

  • Anvendt forskning
  • Pedagogisk utviklingsarbeid

Kontaktinformasjon

Sted
Anne Raustøl

Tidsramme

Aktivt
Start: 1. januar 2021 Slutt: 31. desember 2024

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Kickstart på sykehjem - Evalueringsstudien

Populærvitenskapelig sammendrag

Kickstart på sykehjem (se egen prosjektside i Cristin) er et pilotprosjekt for å prøve ut en ny modell for aktiv læring i sykehjemspraksis i sykepleierutdanningen. Prosjektet er et samarbeid mellom VID, USN og Høgskolen i Østfold, og fem kommuner hvor utdanningene har sykepleierstudenter i sykehjemspraksis. 

Evalueringsstudien utforsker om, på hvilken måte og i hvilken grad prosjektet oppnår sine mål. Den er tredelt: A) en pedagogisk del som utforsker erfaringer med den pedagogiske modellen, B) en organisatorisk del som utforsker erfaringer med å bruke kombinerte stillinger mellom sykehjem og utdanning, C) en del som utforsker muligheter for fremtidige løsninger for å styrke samhandlingen mellom utdanning og praksisfelt, med utgangspunkt i erfaringer fra prosjektet. Deltagere i prosjektet er studenter, lærere, sykepleiere som veileder, ansatte som har kombinerte stillinger og ledere av de involverte virksomhetene. 

Vitenskapelig sammendrag

Evalueringsstudie av pilotprosjektet Kickstart på sykehjem. Prosjektet utvikler og prøver ut en ny modell for læring i sykehjemspraksis for sykepleiestudenter. Prosjektet implemneterer en modell for aktiv læring i praksisstudier, støttet opp av forskjellige elementer, blant annet vurderingsverktøyet RESONS og bruk av kombinerte stillinger mellom utdanningsinstitusjon og sykehjem. Prosjektet er et samarbeid mellom VID, USN og Høgskolen i Østfold, samt med fem kommuner. Evalueringsstudien har som mål å utforske erfaringer med denne modellen. Studien er tredelt: A) utforsking av erfaringer med den pedagogiske modellen, B) utforsking av erfaringer med orginseringen i kombinerte stillinger, og C) utforsking av mulige fremtidige modeller for samarbeid mellom utdanning og kommunehelsetjeneste som praksisfelt. 

Metoden er blandet men hovedsakelig kvalitativ utforsking av erfaringer med prosjektets elementer. Designet er inspirert av aksjonsforskning hvor det er tett samhandling mellom evalueringsstudien og implementering/utvikling av selve prosjektet. Erfaringer fra første runde med utforsking av erfaringer vil danne grunnlag for justeringer og videreutvikling av den pedagogiske modellen og samhandlingsmodellen. 

Deltagere: studien vil ha deltagere fra forskjellige roller i prosjektet som bidrar med informasjon og med videre utvikling av modellen: studenter, praksislærere, sykepleieveiledere i praksis, personer som har kombinerte stillinger i prosjektet, ledere i sykehjem, kommuner og utdanningsinstitusjoner. Studien vil også hente informasjon fra dokumenter i prosjektet, særlig regelmessige rapporter fra de forskjellige underprosjektene (inndelt etter kommuner). 

Plan for publisering: resultater fra evalueringsstudien vil publiseres i vitenskapelige artikler, fagartikler, erfaringskonferanser og rapporter. 

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Anne Raustøl

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved VID vitenskapelige høgskole

Anne Marit Lyberg

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Universitetet i Sørøst-Norge

Eli-Anne Skaug

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved HiØ VIDERE ved Høgskolen i Østfold
Aktiv cristin-person

Anneline Røssland

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved VID vitenskapelige høgskole

Bodil Tveit

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved VID vitenskapelige høgskole
1 - 5 av 5

Resultater Resultater

Kombinerte stillinger kan fremme samarbeid mellom sykepleierutdanning og praksisfelt .

Skaug, Eli-Anne; Røssland, Anneline; Lyberg, Anne Marit; Raustøl, Anne; Helgesen, Ann Karin. 2023, Nordisk tidsskrift for helseforskning. VID, USN, HIØVitenskapelig artikkel

Kickstart in nursing home-Nursing students experiences of a model for active and collaborative learning in clinical placement.

Tveit, Bodil; Aamlid, Hege Ingeborg; Amsrud, Kirsten Eika; Helgesen, Ann Karin; Raustøl, Anne. 2023, Nursing Open. VID, USN, HIØVitenskapelig artikkel
1 - 2 av 2