Evalueringsstudie av pilotprosjektet Kickstart på sykehjem. Prosjektet utvikler og prøver ut en ny modell for læring i sykehjemspraksis for sykepleiestudenter. Prosjektet implemneterer en modell for aktiv læring i praksisstudier, støttet opp av forskjellige elementer, blant annet vurderingsverktøyet RESONS og bruk av kombinerte stillinger mellom utdanningsinstitusjon og sykehjem. Prosjektet er et samarbeid mellom VID, USN og Høgskolen i Østfold, samt med fem kommuner. Evalueringsstudien har som mål å utforske erfaringer med denne modellen. Studien er tredelt: A) utforsking av erfaringer med den pedagogiske modellen, B) utforsking av erfaringer med orginseringen i kombinerte stillinger, og C) utforsking av mulige fremtidige modeller for samarbeid mellom utdanning og kommunehelsetjeneste som praksisfelt.
Metoden er blandet men hovedsakelig kvalitativ utforsking av erfaringer med prosjektets elementer. Designet er inspirert av aksjonsforskning hvor det er tett samhandling mellom evalueringsstudien og implementering/utvikling av selve prosjektet. Erfaringer fra første runde med utforsking av erfaringer vil danne grunnlag for justeringer og videreutvikling av den pedagogiske modellen og samhandlingsmodellen.
Deltagere: studien vil ha deltagere fra forskjellige roller i prosjektet som bidrar med informasjon og med videre utvikling av modellen: studenter, praksislærere, sykepleieveiledere i praksis, personer som har kombinerte stillinger i prosjektet, ledere i sykehjem, kommuner og utdanningsinstitusjoner. Studien vil også hente informasjon fra dokumenter i prosjektet, særlig regelmessige rapporter fra de forskjellige underprosjektene (inndelt etter kommuner).
Plan for publisering: resultater fra evalueringsstudien vil publiseres i vitenskapelige artikler, fagartikler, erfaringskonferanser og rapporter.