Populærvitenskapelig sammendrag
Vi har lite kunnskap om hvorfor noen barn får spesialundervisning, mens andre ikke får det, selv om de har samme type vansker. Vi vil undersøke om barnas atferd og sosioemosjonelle utvikling, miljøet rundt barnet, som forskjeller mellom skoler og kommuner, foreldres utdanning og inntekt, samarbeid med PTT eller klassemiljø kan være med å påvirke hvem som får spesialundervisning. Vi undersøker om slike forhold også kan si noe om hvem som har størst utbytte av spesialundervisning.
Data er fra Den norske mor, far og barn-undersøkelsen (MoBa). Spørreskjema fylt ut av mødre og lærere til barn fra hele Norge fra de er i mors mage til de er ungdommer, gir oss informasjon om barns miljø og utvikling, og om de får spesialundervisning eller annen hjelp. Data fra MoBa vil bli koblet med norske utdanningsregistre. Vi vil bruke ulike statistiske analysemetoder egnet for komplekse longitudinelle data.
Vis fullstendig beskrivelse
Metode
Kvantitative analysemetoder