Mål Prosjektet har et profesjonsteoretisk fokus der pedagogisk ledelse i barnehagen står sentralt. Målet er å bidra til å utvikle barnehagen som en lærende organisasjon og utvikle kunnskap om teamledelse i barnehagen. Om prosjektet Prosjektet bidrar med teoretisk og empirisk kunnskap om teamledelse, teamkoordineringer og teamlæring i barnehagen. Pedagogisk leder er teamleder/avdeling/baseleder for assistentene som arbeider i barnehagen. Lederutfordringene ligger i at assistentene (faglærte og ufaglærte) er gitt et stort pedagogisk ansvar når de deltar i hverdagslivet i barnehagen. Prosjektet har fokus på to sider ved teamarbeidet, hensiktsmessige teamkoordineringer og vilkår for praksisnær ledelse i samspillet med assistentene. Eksempler på praksisnær ledelse er blant annet når pedagogisk leder/teamleder er rollemodell i praksisfellesskapet. Sentrale spørsmål som stilles i prosjektet er hvilke teamkoordineringer som er hensiktsmessige for ledelse og teamlæring, og hvilke utfordringer som ligger i å være rollemodell og leder i teamets utvikling av handlingskompetanser.