Cristin-resultat-ID: 2270875
Sist endret: 25. mai 2024, 16:04
Resultat
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2024

Performativ læring - skapende og samskapende utdanning

Bidragsytere:
  • Tone Pernille Østern
  • Thomas Dahl
  • Ingrid Bjørkøy
  • Sunniva Skjøstad Hovde
  • Polina Golovátina-Mora og
  • Rosemary Kate Martin

Utgiver/serie

Utgiver

Universitetsforlaget
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Publiseringsår: 2024
Antall sider: 160
ISBN: 9788215066011

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Pedagogikk og utdanning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Performativ læring - skapende og samskapende utdanning

Sammendrag

Performativ læring framhever at læring og undervisning er grunnleggende skapende og relasjonelt. Læring og kunnskap skapes og samskapes språklig, kroppslig og ved hjelp av ulike materialiteter. Performativ læring er aktiv og aktiverende, men også lyttende og oppmerksom fordi den er relasjonell. Performativ læring krever en performativ didaktikk. Den performative didaktikken utfordrer ideer om formidlingspedagogikk og om kunnskap som kunnskapsbiter som kan overføres fra lærer til elev. Med en performativ didaktikk blir isteden både elever, studenter og lærere aktive, skapende og relasjonelle idet de designer egne læringsprosesser eller egen undervisning. Redaktørene og forfatterne av denne boka er alle enten lærere, lærerutdannere eller barnehagelærerutdannere. Redaktørene er professor Tone Pernille Østern, professor Thomas Dahl, førsteamanuensis Ingrid Bjørkøy, førsteamanuensis Sunniva Skjøstad Hovde, professor Polina Golovátina-Mora og professor Rose Martin. I boka utvikler de videre forståelsen av performativ læring slik Thomas Dahl og Tone Pernille Østern artikulerte den i et kapittel i boka Dybde//læring - en flerfaglig, relasjonell og skapende tilnærming (2019). Performativ læring - skapende og samskapende utdanning har blitt en vitenskapelig antologi som har alle som er lidenskapelig og håpefullt opptatt av utdanning som målgruppe.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Tone Pernille Østern

  • Tilknyttet:
    Redaktør
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Thomas Dahl

  • Tilknyttet:
    Redaktør
    ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet

Ingrid Bjørkøy

  • Tilknyttet:
    Redaktør
    ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning

Sunniva Skjøstad Hovde

  • Tilknyttet:
    Redaktør
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Polina Golovátina-Mora

  • Tilknyttet:
    Redaktør
1 - 5 av 6 | Neste | Siste »

Kapitler/Artikler Kapitler/Artikler

Per-form – å forstå og forsterke læring som performativ.

Østern, Tone Pernille; Dahl, Thomas. 2024, Universitetsforlaget. UIT, NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Diffraksjon i performativ læring.

Dahl, Thomas; Golovátina-Mora, Polina; Østern, Tone Pernille. 2024, Universitetsforlaget. UIT, NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Performative impulser i høyere utdanning.

Wallin, Patric; Østern, Tone Pernille; Strømme, Alex. 2024, Universitetsforlaget. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Langsom utdanning – om det performative i å lære med insekter.

Bichao, Helena; Østern, Tone Pernille. 2024, Universitetsforlaget. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Skapende, samskapende og verdensgjørende? Performativ læring som pedagogisk agenda.

Østern, Tone Pernille; Bjørkøy, Ingrid; Golovátina-Mora, Polina. 2024, Universitetsforlaget. DMMH, NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1 - 5 av 7 | Neste | Siste »