ReCCiNE (Researching Clinical Competence in Nursing Education) er HS fakultetets strategiske satsning fra 2017 - 2022 og ledes av professor Marianne Thorsen Gonzalez. ReCCiNE er et forskningsprogram forankret primært ved Institutt for helse- og sosialvitenskap rettet mot klinisk kompetanse og kvalitet i praksisstudier i sykepleierutdanningene. I de enkelte delprosjekter har ReCCiNE fokus på pedagogiske strategier og læringsprosesser rettet mot klinisk kompetanse. Den instituttbaserte satsingen bidrar til å styrke forskningsområdet og utdanningsforskningen i instituttet og fakultetet gjennom å øke fokus på forskningsbasert kvalitet i praksisstudier. I den sammenhengen er det etablert et stort fagnettverk i forskningsgruppen KLinisk kompetanse i sykepleierutdanningene. Lokale forskningsgrupper på tvers av de tre aktuelle campuser har jevnlige møteplasser og tett samarbeid lokalt på hver campus. Det er jevnlige møter for hele forskningsgruppen på tvers av campuser, og miljøret består av 50-60 forskere med noe ujevn aktivitet. Satsningen svarer på tydelig uttrykte kunnskapsbehov i profesjonsutdanninger, særlig sykepleieutdanningene, og har blitt møtt med anerkjennelse både fra departement, DIKU, NOKUT og andre sentrale aktører innen området praksisstudier. Satsingen har løftet utdanningsforskning rettet mot den delen av utdanningen som er knyttet til praksisstudier betydelig, og har blitt lagt merke til også nasjonalt. Satsingen er ved leder representert i og samarbeider med USN-Profesjon, og svarer både på nasjonale og internasjonale behov for mer forskningsbasert kunnskap knyttet til kvalitet i praksisstudier. Satsningen bidrar også til å koordinere forskningsaktivitet og samarbeid mellom profesjonsutdanningene og deres samarbeidspartnere i praksisfeltet.
Som en del av satsningen, er det også initiert og etablert et Nasjonalt fortskningsnettverk for kvcalitet i praksisstudier som ledes av professor Marianne Thorsen Gonzalez.