Utvikling og implementering av digitale læringsressurser for å fremme sykepleierstudenters anvendelse av G-SKUV, og integrere naturvitenskapelig kunnskap i utvikling av klinisk vurdering i praksis.
Del-studie 1 fokuserte på utvikling og sammenstilling av digitale læringsressurser sammen sykepleierstudenter, og undersøke læringsressursenes bidrag til å støtte studentene i å anvende G-SKUV i praksis. De digitale læringsressursene som ble utviklet i samarbeid med studenter fra alle utdanningsår kombinerer a) Digital simulering med virtuelle pasient-scenarier, b) MOOC som viser praktiske situasjoner og grunnleggende elementer i helsehistorikk og klinisk undersøkelse, c) Podcaster med sykepleiere som anvender G-SKUV i sin daglige sykepleiepraksis, d) videoforelesninger og instruksjonsvideoer, og e) annet læringsmateriell. Delstudien er gjennomført og artikkel er publisert.
Del-studie 2 tester og evaluerer de digitale læringsressursene utviklet i del-studie 1. Sykepleiestudenter i andre og tredje studieår ble invitert til å bruke og teste de digitale læringsressursene i en praksisperiode i kommunehelsetjenesten (tredje års studenter) og spesialisthelsetjenesten (andre års studenter). Studentene har svart på spørreskjema før og etter praksisperioden sin. Grunnet Covid-19 pandemien fikk ikke første års studenter mulighet til å delta i denne del-studien
Del-studie 3: ble utformet grunnet Covid-19 pandemien for å tilby første års studenter alternativ digital klinisk undervisningspraksis. Det pedagogiske opplegget med digital simulering med virtuelle pasient-scenarier for studenter kompletterer de digitale læringsressursene fra del-studie 1. Studien bidrar til å utforske studenters og praksislæreres erfaringer i å delta i digital undervisnings-praksis, og om digital simulering som læringsaktivitet kan bidra til økt klinisk vurderingskompetanse.