Cristin-prosjekt-ID: 2506316
Sist endret: 7. mars 2023, 09:16

Cristin-prosjekt-ID: 2506316
Sist endret: 7. mars 2023, 09:16
Prosjekt

Learning of systematic health assessment and clinical reasoning skills in nursing education supported by a digital evaluation and feedback system

prosjektleder

Hilde Eide
ved Institutt for sykepleie- og helsevitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Universitetet i Sørøst-Norge

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Sykepleievitenskap

Emneord

Digitale læringsressurser • Klinisk resonnering • Systematisk klinisk undersøkelse og vurdering

HRCS-helsekategori

  • Andre

Kategorier

Prosjektkategori

  • Doktorgradsprosjekt

Kontaktinformasjon

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2019 Slutt: 30. juni 2023

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Learning of systematic health assessment and clinical reasoning skills in nursing education supported by a digital evaluation and feedback system

Populærvitenskapelig sammendrag

Utvikling og implementering av digitale læringsressurser for å fremme sykepleierstudenters anvendelse av G-SKUV, og integrere naturvitenskapelig kunnskap i utvikling av klinisk vurdering i praksis.

Del-studie 1 fokuserte på utvikling og sammenstilling av digitale læringsressurser sammen sykepleierstudenter, og undersøke læringsressursenes bidrag til å støtte studentene i å anvende G-SKUV i praksis. De digitale læringsressursene som ble utviklet i samarbeid med studenter fra alle utdanningsår kombinerer a) Digital simulering med virtuelle pasient-scenarier, b) MOOC som viser praktiske situasjoner og grunnleggende elementer i helsehistorikk og klinisk undersøkelse, c) Podcaster med sykepleiere som anvender G-SKUV i sin daglige sykepleiepraksis, d) videoforelesninger og instruksjonsvideoer, og e) annet læringsmateriell. Delstudien er gjennomført og artikkel er publisert.

Del-studie 2 tester og evaluerer de digitale læringsressursene utviklet i del-studie 1. Sykepleiestudenter i andre og tredje studieår ble invitert til å bruke og teste de digitale læringsressursene i en praksisperiode i kommunehelsetjenesten (tredje års studenter) og spesialisthelsetjenesten (andre års studenter). Studentene har svart på spørreskjema før og etter praksisperioden sin. Grunnet Covid-19 pandemien fikk ikke første års studenter mulighet til å delta i denne del-studien

Del-studie 3: ble utformet grunnet Covid-19 pandemien for å tilby første års studenter alternativ digital klinisk undervisningspraksis. Det pedagogiske opplegget med digital simulering med virtuelle pasient-scenarier for studenter kompletterer de digitale læringsressursene fra del-studie 1. Studien bidrar til å utforske studenters og praksislæreres erfaringer i å delta i digital undervisnings-praksis, og om digital simulering som læringsaktivitet kan bidra til økt klinisk vurderingskompetanse.

 

 

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Hilde Eide

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for sykepleie- og helsevitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge
Aktiv cristin-person

Hugrun Ösp Egilsdottir

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for sykepleie- og helsevitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge
Aktiv cristin-person

Lena Heyn

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for sykepleie- og helsevitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge
Aktiv cristin-person

Espen Andreas Brembo

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for sykepleie- og helsevitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge
Aktiv cristin-person

Anne Moen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Avdeling for folkehelsevitenskap ved Universitetet i Oslo
1 - 5 av 6 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Newly graduated nurses use and further development of assessment skills—An in-depth qualitative study.

Byermoen, Kirsten Røland; Brembo, Espen Andreas; Egilsdottir, Hugrun Ösp; Eide, Tom; Heyn, Lena Günterberg; Moen, Anne; Eide, Hilde. 2023, Journal of Advanced Nursing. USN, UIOVitenskapelig artikkel

Factors associated with changes in students' self-reported nursing competence after clinical rotations: A quantitative cohort study.

Egilsdottir, H. Ösp; Heyn, Lena Günterberg; Falk, Ragnhild Sørum; Brembo, Espen Andreas; Byermoen, Kirsten Røland; Moen, Anne; Eide, Hilde. 2023, BMC Medical Education. USN, UIO, OUSVitenskapelig artikkel

Change in nursing students' confidence and competence with the use of a Suite of mLearning Tools.

Egilsdottir, H. Ösp; Heyn, Lena; Falk, Ragnhild Sørum; Brembo, Espen Andreas; Byermoen, Kirsten Røland; Moen, Anne; Eide, Hilde. 2022, NETNEP2022. USN, UIOVitenskapelig foredrag

Simulering med virtuelle pasienter – Erfaringer fra forskning og utdanning.

Egilsdottir, Hugrun Ösp; Eide, Hilde. 2022, #HelseViken 2022. USNVitenskapelig foredrag

Teaching approaches for dialogue in a digital simulation.

van der Vloed, Maarten; Eide, Hilde; Gladhus, Lise; Egilsdottir, Hugrun Ösp; Byermoen, Kirsten Røland; Heyn, Lena. 2022, International Conference on Communication in Healthcare (ICCH). VV, USNPoster
1 - 5 av 23 | Neste | Siste »