Cristin-prosjekt-ID: 2506317
Sist endret: 7. mars 2023, 09:08

Cristin-prosjekt-ID: 2506317
Sist endret: 7. mars 2023, 09:08
Prosjekt

Implementing use of physical assessment skills in clinical rotation to enhance clinical competence and patient safety in nursing education

prosjektleder

Hilde Eide
ved Institutt for sykepleie- og helsevitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Universitetet i Sørøst-Norge

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Sykepleievitenskap

Emneord

Klinisk resonnering

HRCS-helsekategori

  • Andre

HRCS-forskningsaktivitet

  • 7 Håndtering av sykdommer og tilstander
  • 7.1 Individuelle omsorgsbehov
  • 7.3 Håndtering og beslutningstaking

Kategorier

Prosjektkategori

  • Doktorgradsprosjekt

Kontaktinformasjon

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. desember 2018 Slutt: 31. oktober 2023

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Implementing use of physical assessment skills in clinical rotation to enhance clinical competence and patient safety in nursing education

Populærvitenskapelig sammendrag

Sykepleierstudenters aktive læring av G-SKUV i klinisk praksis.

Del- studie 1: Studenter som var i praksis i 3. studieår ble observert da de var sammen med en pasient og gjennomførte systematisk vurdering via G-SKUV prinsippene. Samtalen i møtet ble tatt opp, og student og forsker hørte på opptaket sammen slik at studenten fikk gjennom lydbåndet repetert situasjonen. Gjennom en stimulert refleksjon av situasjonen fikk forsker innblikk i hvordan studentene tenkte, hvilke kunnskapsformer de mobiliserte, hva de vurderte og hvordan de samhandlet med pasienten. Målet er å forstå bedre hva som fremmer og hemmer studentenes anvendelse av G-SKUV prinsippene og systematisk anvendelse av naturvitenskapelig kunnskap. Del-studien er gjennomført og artikkel er publisert.

Del-studie 2: Vi gjentok samme datasamling i studiets siste praksisperiode noen måneder senere. I denne del-studien bygger vi videre på del-studie 1, å utforske hvilke læringsstrategier studentene har og utvikling over tid. Funnene fra studiene skal bidra til å styrke de pedagogiske metodene, og spesielt utvikle strategier for aktivt å mobilisere kunnskap fra de naturvitenskapelige emnene i utvikling av kliniske ferdigheter.

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Hilde Eide

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for sykepleie- og helsevitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge

Kirsten Røland Byermoen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for sykepleie- og helsevitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge
Aktiv cristin-person

Espen Andreas Brembo

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for sykepleie- og helsevitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge
Aktiv cristin-person

Lena Heyn

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for sykepleie- og helsevitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge
Aktiv cristin-person

Anne Moen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Avdeling for folkehelsevitenskap ved Universitetet i Oslo
1 - 5 av 6 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Newly graduated nurses use and further development of assessment skills—An in-depth qualitative study.

Byermoen, Kirsten Røland; Brembo, Espen Andreas; Egilsdottir, Hugrun Ösp; Eide, Tom; Heyn, Lena Günterberg; Moen, Anne; Eide, Hilde. 2023, Journal of Advanced Nursing. USN, UIOVitenskapelig artikkel

Factors associated with changes in students' self-reported nursing competence after clinical rotations: A quantitative cohort study.

Egilsdottir, H. Ösp; Heyn, Lena Günterberg; Falk, Ragnhild Sørum; Brembo, Espen Andreas; Byermoen, Kirsten Røland; Moen, Anne; Eide, Hilde. 2023, BMC Medical Education. USN, UIO, OUSVitenskapelig artikkel

Change in nursing students'confidence & competence with the use of a Suite of mLearning Tools.

Egilsdottir, H. Ösp; Heyn, Lena; Falk, Ragnhild Sørum; Brembo, Espen Andreas; Byermoen, Kirsten Røland; Moen, Anne; Eide, Hilde. 2022, NETNEP2022. USN, UIOPoster

Change in nursing students' confidence and competence with the use of a Suite of mLearning Tools.

Egilsdottir, H. Ösp; Heyn, Lena; Falk, Ragnhild Sørum; Brembo, Espen Andreas; Byermoen, Kirsten Røland; Moen, Anne; Eide, Hilde. 2022, NETNEP2022. USN, UIOVitenskapelig foredrag

Teaching approaches for dialogue in a digital simulation.

van der Vloed, Maarten; Eide, Hilde; Gladhus, Lise; Egilsdottir, Hugrun Ösp; Byermoen, Kirsten Røland; Heyn, Lena. 2022, International Conference on Communication in Healthcare (ICCH). VV, USNPoster
1 - 5 av 15 | Neste | Siste »