Sykepleierstudenters aktive læring av G-SKUV i klinisk praksis.
Del- studie 1: Studenter som var i praksis i 3. studieår ble observert da de var sammen med en pasient og gjennomførte systematisk vurdering via G-SKUV prinsippene. Samtalen i møtet ble tatt opp, og student og forsker hørte på opptaket sammen slik at studenten fikk gjennom lydbåndet repetert situasjonen. Gjennom en stimulert refleksjon av situasjonen fikk forsker innblikk i hvordan studentene tenkte, hvilke kunnskapsformer de mobiliserte, hva de vurderte og hvordan de samhandlet med pasienten. Målet er å forstå bedre hva som fremmer og hemmer studentenes anvendelse av G-SKUV prinsippene og systematisk anvendelse av naturvitenskapelig kunnskap. Del-studien er gjennomført og artikkel er publisert.
Del-studie 2: Vi gjentok samme datasamling i studiets siste praksisperiode noen måneder senere. I denne del-studien bygger vi videre på del-studie 1, å utforske hvilke læringsstrategier studentene har og utvikling over tid. Funnene fra studiene skal bidra til å styrke de pedagogiske metodene, og spesielt utvikle strategier for aktivt å mobilisere kunnskap fra de naturvitenskapelige emnene i utvikling av kliniske ferdigheter.